Email marketing is still very much in the running and remains popular. It is smart to get started with this. You always reach customers via email, because these messages are only gone if they delete them themselves. With social media, not looking is actually immediately missed. Research by Spotler (2019) shows that 88% of Dutch people click on an email newsletter at least once a year.
Why do you want to use this channel?
First, think carefully about why you want to use email marketing within your company. It is a good choice to use email marketing. More than 97% of Dutch people check their email daily according to research by Spotler (2019). This is a good reason to start email marketing.
What are you going to communicate?
It is important that you know what you are going to communicate. Do you want to send newsletters , promotions, blogs, DIYs or something else? Think about it carefully and create a good content calendar that incorporates this. Ensure consistency and keep your communication relevant to the target group! Make sure they benefit from your information.
Zorg voor een mailinglijst
Het is belangrijk dat je een mailinglijst opbouwt om je e-mail naartoe te kunnen sturen, want met de nieuwe AVG-wet mag je niet zomaar naar iedereen een e-mail sturen. Er zijn meerdere manieren om e-mailadressen te verzamelen. Meestal heb je al heel veel e-mailadressen uit je klantenbestand. Mocht dit niet zo zijn, dan kun je bijvoorbeeld een gratis whitepaper online zetten en zorgen dat zij deze via de e-mail kunnen ontvangen.
Denk aan je doelgroep!
Het is belangrijk dat je rekening houdt met je doelgroep, er kunnen meerdere doelgroepen van toepassing zijn in je mailinglijst. Zorg dat je dus niet alle content naar elke doelgroep stuurt, maar alleen kijkt wat relevant is voor de doelgroep.
Je houdt de klanten makkelijk op de hoogte
Je klanten bekijken allemaal hun mail waarschijnlijk dagelijks en zijn klant van je dus willen zij op de hoogte worden gehouden van jouw bedrijf. Bedenk dat sociale media maar tijdelijke content bevat, die op het juiste moment moet worden bekeken. Wanneer je een e-mail verstuurt, blijft deze staan tot hij geopend worden. Dat is het meest efficiënte aan e-mailmarketing.
Test, test, test!
Test zoveel mogelijk je mailings. Kijk wat werkt en wat niet werkt, zo weet je welke content je de volgende keer weer in kan zetten en wat je maar beter weg kunt laten.