Tips

How do I create a good newsletter?

Madelon
Madelon
24/5/2024
How do I create a good newsletter?
Newsletters have become indispensable in today's organizations. It is a topic that you should not ignore in your email marketing. Research by Spotler (2019) has shown that 73% of Dutch people have purchased something at least once in the past year in response to a newsletter. A good reason to take advantage of this!

Shooting with buckshot is not convenient
A good newsletter contains a well-thought-out strategy. What do you want to say with the newsletter and especially who do you want to tell this to? It is not useful to send one newsletter to your entire mailing list, this is not necessary and, by the way, shooting with hail. Not all segments of your target audience have the same demand, so this is an important part to figure out. You can start with buyer personas, if you don't already have them.

The more striking, the better
Just think of how many emails you receive in your mailbox in a day. Your target group also suffers from this. It is therefore extremely important that you stand out with your newsletter. Research by Spotler (2019) also shows that 35% of respondents make online purchases via their mobile device. So make sure that your newsletter is easy to read on mobile devices.

At the beginning of this blog I already mentioned that your target group (just like yourself) receives a lot of emails in a day. In 2017, the average Dutch person received around 86 emails per day (Spotler, 2017). This is a good reason to stand out among the many emails from your target group. Don't just think of an eye-catching subject line, but also think about the preview text (the piece of text you see when the email has not yet been opened). Finally, the target group would of course like to know what the email is about, so make it clear with your subject! I would coordinate the tone of voice with your target group, how do you communicate with your customer?

Frequentie is belangrijk
Wil je drie keer per maand of één keer per twee weken jouw doelgroep informeren en activeren met een nieuwsbrief. De frequentie is een goed uitgangspunt om over na te denken wanneer je wilt starten met een nieuwsbrief. Je wilt niet dat je doelgroep zich vroegtijdig uitschrijft. Het onderzoek van Spotler toont namelijk ook aan dat 73% van de ondervraagden zich uitschrijven omdat de frequentie te hoog ligt, daarnaast geeft 60% aan dat de onderwerpen niet interessant genoeg zijn.

Zorg voor interactie in je nieuwsbrief
Wanneer er interactie of een call-to-action zit in je nieuwsbrief en dit duidelijk wordt aangegeven, zullen klanten sneller doorklikken. Denk aan knoppen met 'Kopen', 'Download hier' of 'Meer informatie'.

Genoeg software om te automatiseren
Er zijn verschillende software om je nieuwsbrieven te automatiseren. Eentje daarvan is Sendinblue. Deze software heeft diverse mogelijkheden om jouw nieuwsbrief zo optimaal mogelijk in te zetten. Zo kun je tijdschema's geven aan je nieuwsbrief voor de frequentie, je kunt opvallende lay-outs instellen en hier vervolgens niets meer aan te hoeven doen en ook kun je zelf A/B testen doen tussen verschillende nieuwsbrieven.